Duurzaamheid: onze visie

Een duurzaam beleid dat rekening houdt met mens en wereld

JAVA gelooft in een duurzaam beleid dat rekening houdt met mens en wereld. Producten met de keurmerken Fairtrade, Rainforest Alliance en Bio-producten zijn daar één uiting van. Deze partnerships zorgen op lange termijn voor positieve veranderingen in het leven van koffieboeren en hun gezinnen, hun gemeenschap maar ook voor de ecosystemen waarvan ze afhankelijk zijn.

 
 

Duurzaamheidsstrategie

 

Wij richten onze doelstellingen op vier strategische pijlers.

  • Zorg voor onze medewerkers
  • Zorg voor onze samenleving
  • Zorg voor het milieu
  • Zorg voor ons product
     

 

Zorg voor onze medewerkers  

Als werkgever vinden we het belangrijk dat onze medewerkers zich goed voelen bij onze organisatie. We investeren in een cultuur waar hard werk en resultaatgerichtheid hand in hand gaan met de nodige fun.

We leven we in een heel diverse samenleving. The JAVA Coffee Company wil een bedrijf zijn waarin iedereen zich welkom voelt, ongeacht leeftijd, geslacht, religie, afkomst, seksualiteit… Ook mensen met een fysieke of mentale beperking. Zo werken we o.a. samen met Apojo, Begeleid Werken voor mensen met een beperking en beschutte werkplaatsen.

Onze medewerkers

 

For A Better Life VZW

Zorg voor onze samenleving

Jaarlijks schenken we bij The JAVA Coffee Company een deel van onze bedrijfswinst aan het goede doel. Het grootste bedrag gaat naar de structurele samenwerking met onze vaste sociale partner FOR A BETTER LIFE.

Vzw FOR A BETTER LIFE steunt al sinds 2005 projecten waar de klemtoon ligt op kinderwelzijn. Als basisregel wil FABL focussen op Belgische projecten, maar dit neemt niet weg dat een deel van de vergaarde inkomsten toch ook naar mooi uitgewerkte initiatieven in het buitenland gaan.




 

Zorg voor ons milieu

Onze huidige koffiebranderij werd gebouwd in 2012. Het is een gloednieuwe energie-efficiënte koffiebranderij waarbij bewust aan drie duurzame pijlers werd gewerkt.

 

1. Reduce

  • Gesloten koelcircuits beperken de lozing van koelwater.
  • Gefilterde emissies (geur, rook, enz.) reduceren de CO2-uitstoot.
  • Slimme inrichting van het productieproces beperkt energieverlies.
  • Aluminiumvrije verpakkingsfolie wordt aan lagere temperaturen verwerkt.
  • Lichtere verpakkingsfolie verlaagt zowel het gebruik van grondstoffen als de CO2-uitstoot.

 

2. Re-use

  • Gerecupereerde warmte wordt opnieuw geïnjecteerd in het productieproces.
  • Samengeperst karton en plastic wordt gerecupereerd door papier- en plasticfabrieken

 

3. Recycle

  • Samengeperste koffievliezen vinden als briketten hun weg naar de landbouw.
  • Kartonnen verpakkingen van deels gerecycleerd materiaal.

 

Initiatieven voor een duurzame webshop

Op onze webshop werken we met 100% recycleerbare webshopdozen en 100% gerecycleerd karton als opvulmateriaal. We kiezen hier bewust niet voor plastiek. 

 

Duurzaam bouwen

In ons hoofdkantoor in Rotselaar werden heel wat aanpassingen gedaan met aandacht voor milieuvriendelijke maatregelen:

  • Doorgedreven isolatie
  • Slimme Led-verlichting met bewegingssensoren
  • Screens aan de ramen om de werking van de airconditioning te optimaliseren
  • Groene energie
  • Uitschakelen van (koffie)toestellen wanneer er geen workshops doorgaan
  • ...

 

Zorg voor ons product 

De grootste CO2-uitstoot vindt plaatst in het land van herkomst van onze groene koffie. Op vlak van duurzaam aankopen bouwen we aan een milieuvriendelijke weg voor onze klimaatneutrale koffie.  

We nemen een voortrekkersrol op als partner met duurzame labels. Al in de jaren ’90 werkten we als eerste Belgische koffiebrander samen met Fairtrade Belgium. Fairtrade Belgium draagt bij aan betere leef- en werkomstandigheden van boeren en hun gezin in het Zuiden.

Ook koffies met het Europese Bio label zitten recent in ons gamma. Bij biologische landbouw worden geen kunstmatige meststoffen en chemische pesticiden gebruikt. Genetisch gemodificeerde organismen zijn verboden. Er is veel aandacht voor dierenwelzijn en voor de algemene principes van milieuzorg. Het label geeft aan dat de producten voor 100% afkomstig zijn uit biologische landbouw.

Rainforest Alliance wil de biodiversiteit beschermen door landbouwmethodes, handelspraktijken en consumentengedrag te veranderen. De vermelding van het label op bijvoorbeeld onze La Vida koffie geeft dan ook aan dat de gebruikte bonen komen van een landbouwbedrijf dat het certificaat 'Rainforest Alliance Certified™' kreeg.